Gezonde vetten zijn kwetsbaar

Gezonde vetten die rijk zijn aan essentiële vetzuren, zijn een stuk kwetsbaarder dan verzadigde vetzuren. Ze zijn gevoelig voor licht, lucht en hitte.  Wanneer goede olie hierdoor beschadigd wordt , verliezen de vetzuren hun moleculaire structuur en raken beschadigd, waardoor de gezonde vetten veranderen in ongezonde vetten. De wijze van produceren is dus erg belangrijk. Goede olie is daarom altijd verpakt in donker glas of blik, ter bescherming.

Tijdens het bakken kan olie hydrogeneren (door toevoeging van een waterstof aan de molecule) waardoor vetten veranderen in transvetten. Dit komt voor in gebak, koekjes, sommige soorten snoep, chocoladerepen, ontbijtgranen, pakjes soep, veel kant en klare producten, enz. Sommige oliën zijn ook geraffineerd en gedeodoriseerd door toevoeging van natriumhydroxide. Dit is een zeer bijtend fosforzuur, waardoor de smaak verbetert, maar tegelijkertijd een deel van de vetzuren chemisch gewijzigd wordt in uiterst giftige moleculen. Bij verhitting verandert de chemische samenstelling van de oliemoleculen met als resultaat dat ons lichaam niet staat is om deze veranderde moleculen te verwerken. Bovendien vindt bij verhitting oxidatie plaats (er komt zuurstof bij) die ook slecht is voor ons lichamen. Door bijvoorbeeld een deksel op de pan te plaatsen bij verhitting, verliest de olie bij het bakken minder van zijn goede eigenschappen.

Tips:

  • Roerbakt u vaak, of kookt u op andere wijze met verhitte  olie, dan is het raadzaam om extra vitamine E te nemen.
  • Verzadigde vetten zijn stabieler en oxideren minder snel. Binnen de verzadigde vetten is kokosvet een gezonde keuze om te bakken
  • Stomen en grillen zijn nog betere opties